Wsparcie dla powodzian - PRZEDSIĘBIORCY

Pomoc dla Pracodawcy, który na skutek powodzi przejściowo zaprzestał prowadzenia działalności gospodarczej lub istotnie ograniczył jej prowadzenie

Pomoc dla Pracodawcy, który na skutek powodzi przejściowo zaprzestał prowadzenia działalności gospodarczej lub istotnie ograniczył jej prowadzenie
 
NIEOPROCENTOWANA POŻYCZKA ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (art. 23 ustawy powodziowej*)
 
Uwaga pracodawco
  • Wynagrodzenia można wypłacić dopiero po uzyskaniu środków z przedmiotowej pożyczki ,
  • Pożyczka dotyczy tylko wynagrodzeń pracowników zatrudnionych na podstawie przepisów Kodeksu pracy (bez możliwości finansowania umów cywilno-prawnych),
  • Pożyczka udzielana jest maksymalnie za okres od dnia 17 września 2024r. do 31 października 2024r.,
  • Pożyczka podlega zwrotowi w  terminie wskazanym przez pracodawcę we wniosku, jednak nie później niż do dnia 31 grudnia 2025r.,
  • Wnioski należy przekazywać elektronicznie poprzez platformę praca.gov.pl
 
Jeżeli jednak z jakiegoś powodu nie możesz przekazać wniosku w sposób podany wyżej, istnieje możliwość jego złożenia poprzez ePuap
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy
ul. Ogrodowa 5B, 58-306 Wałbrzych
lub
przesyłać pocztą na adres do korespondencji:
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy, Wydział FGŚP
ul. Kwiatkowskiego 4, 52-326 Wrocław

WARUNKI UDZIELENIA POMOCY:
  • pracodawca przejściowo zaprzestał prowadzenia działalności gospodarczej lub istotnie ograniczył jej prowadzenie,
  • pracodawca nie ma środków na wypłatę wynagrodzenia pracownikom,
  • pracodawca może uzyskać pożyczkę na wynagrodzenia:
  1.  za czas usprawiedliwionej nieobecności o którym mowa w art. 8 ustawy, tj. gdy pracownik nie mógł świadczyć pracy w związku z powodzią (nieobecność usprawiedliwiona, maksymalnie 10 dni roboczych)
  2. za czas niewykonywania pracy, jeżeli pracownik był gotów do jej wykonywania, a doznał przeszkód z przyczyn dotyczących pracodawcy, które zostały bezpośrednio spowodowane powodzią,
  3. za czas wykonanej pracy, polegającej na ochronie zakładu pracy przed powodzią lub na usuwaniu skutków powodzi, mającą na celu utrzymanie lub przywrócenie prowadzenia przez pracodawcę działalności gospodarczej
 
 
KWOTA POŻYCZKI
  • W przypadku wynagrodzenia z pkt a) do wysokości odpowiedniej części minimalnego wynagrodzenia za pracę. Wynagrodzenie minimalne obowiązujące od 1 lipca do 31 grudnia 2024r. wynosi 4300 zł brutto.
  • W przypadku pkt b) i c) zaspokojeniu ze środków FGŚP może podlegać wynagrodzenie do wysokości przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej z poprzedniego kwartału ogłaszanego przez Prezesa GUS na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych tj. 8038,41 zł brutto + składki na ubezpieczenia społeczne należne od pracodawcy.
 
 
PROCEDOWANIE - w celu otrzymania  pożyczki należy złożyć do DWUP :
  • Wniosek wraz z wykazem pracowników  proszę wypełnić elektronicznie przez  portal praca.gov.pl  (lub pobrać  z załączników jeśli składasz tradycyjnie); WYKAZ powinien być w 3 egzemplarzach
  • Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc inną niż pomoc w rolnictwie lub rybołówstwie, pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (druk do pobrania) – przed wypełnieniem formularza koniecznie zapoznaj się z instrukcją wypełniania na końcu formularza; 
  • Zapoznaj się z klauzulą informacyjną dotyczącą przetwarzania danych osobowych 
  • Po otrzymaniu środków PAMIĘTAJ o zgłoszeniu tego faktu właściwemu wojewodzie (zgodnie z art. 4 ust 4 ustawy).

WARUNKI UMORZENIA POŻYCZKI
  • po dniu 31 grudnia 2025r. należy złożyć stosowny wniosek  do marszałka województwa (decyzje podejmuje minister właściwy ds. pracy),
  • Należy  wykazać we wniosku, że na skutek powodzi nastąpiło pogorszenie warunków prowadzenia działalności gospodarczej, a w szczególności:
  1. spadek obrotów gospodarczych, rozumianych jako sprzedaż lub zmniejszenie zamówień na usługi lub dostawy wytwarzanych towarów, w ciągu kolejnych 6 miesięcy w okresie od dnia otrzymania pożyczki do dnia złożenia wniosku o umorzenie w porównaniu z analogicznymi kolejnymi miesiącami w ciągu ostatnich dwóch lat lub
  2. straty w środkach trwałych, które ograniczyły możliwość prowadzenia działalności gospodarczej w porównaniu z okresem sprzed powodzi;

 
Podstawa prawna*:  
 
Informacji udziela:
Wydział  Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych,
tel.: 71 72 63 688, 71 72 63 689
adres e-mail: fgsp@dwup.pl
 

Załączniki

Wzór Wniosku (art.23 ustawy powodziowej)
Wzór Wniosku (art.23 ustawy powodziowej).docx 20 KB
Wzór wykazu pracowników (art.23 ustawy powodziowej)
Wzór wykazu pracowników (art.23 ustawy powodziowej).docx 28 KB
Formularz pomoc inna niż de-minimis
Formularz pomoc inna niż de-minimis.xlsx 85 KB
Klauzula informacyjna RODO (art.23)
Klauzula informacyjna RODO (art.23).pdf 450 KB