Wsparcie dla powodzian - PRZEDSIĘBIORCY

Pomoc dla pracodawców, którzy ucierpieli w powodzi - REFUNDACJA wynagrodzenia ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowników za zwolnienie z pracy do 20 dni

REFUNDACJA wynagrodzenia ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń pracowniczych (art. 7a ustawy powodziowej*) za pracownika, któremu udzielono zwolnienia od pracy w wymiarze do 20 dni w celu usuwania skutków powodzi w odniesieniu do jej mienia lub mienia osób spokrewnionych lub wspólnie zamieszkujących i gospodarujących.
 
Uwaga pracodawco
  • Przepis wszedł w życie z dniem  05.10.2024 zatem od tego dnia możliwe  jest udzielenie  urlopu przewidzianego do  refundacji;
  • Urlopu można udzielić pracownikowi w okresie 05.10.2024 do 30.06.2025 – maksymalnie do 20 dni;
  • Najpierw należy wypłacić wynagrodzenie, o którym mowa w art. 7a ustawy powodziowej, następnie opłacić składki do ZUS i zaliczkę na podatek dochodowy PIT,  a dopiero później złożyć przedmiotowy wniosek;
  • Refundacja nie obejmuje składki na Fundusz Pracy (FP) i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (FGŚP);
  • Jeżeli skorzystałeś z odroczenia płatności składek ZUS i zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych  – pamiętaj, że refundacji podlegają tylko kwoty rzeczywiście poniesionych kosztów, czyli netto;
  • Refundacja dotyczy pracowników poszkodowanych, co wg definicji zawartej w art. 2 ustawy* oznacza osobę fizyczną (…), która na skutek powodzi doznała szkód majątkowych lub utraciła, chociażby czasowo, możliwość korzystania z posiadanej nieruchomości lub lokalu. Weryfikacja tego warunku spoczywa na pracodawcy;
  • Zgodnie z art. 4 ustawy * świadczenie to  stanowi pomoc publiczną inną niż pomoc w rolnictwie lub rybołówstwie, pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, w związku z tym podlega rygorom tego rodzaju pomocy.  
  • Wnioski należy przekazywać elektronicznie poprzez platformę praca.gov.pl
 
Kwota refundacji  -  maksymalna kwota refundacji za 1 pracownika (20 dni) wraz ze składkami należnymi po stronie pracodawcy, wynosi:
  •  za październik – grudzień 2024r.  -  8161,62 zł.

PROCEDOWANIE  - w celu otrzymania  refundacji do Dolnośląskiego Wojewódzkiego Urzędu Pracy należy złożyć :
  • Wniosek wraz z wykazem pracowników  proszę wypełnić elektronicznie przez  portal praca.gov.pl;
  • Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc inną niż pomoc w rolnictwie lub rybołówstwie, pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (druk do pobrania) – przed wypełnieniem formularza koniecznie zapoznaj się z instrukcją wypełniania na końcu formularza;
  • Zapoznaj się z klauzulą informacyjną dotyczącą przetwarzania danych osobowych
  • Po otrzymaniu środków PAMIĘTAJ o zgłoszeniu tego faktu właściwemu wojewodzie (zgodnie z art. 4 ust 4 ustawy).
 

 
Podstawa prawna*:
 
Informacji udziela:
Wydział  Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych,
tel.: 71 72 63 688, 71 72 63 689
adres e-mail: fgsp@dwup.pl
 
 

Załączniki

Formularz pomoc inna niż de-minimis
Formularz pomoc inna niż de-minimis.xlsx 85 KB
Wzór wniosku (art.7a ustawy powodziowej)
Wzór wniosku (art.7a ustawy powodziowej).docx 25 KB
Wzór wykazu pracowników (art.7a ustawy powodziowej)
Wzór wykazu pracowników (art.7a ustawy powodziowej).docx 28 KB
Klauzula informacyjna RODO (art.7)
Klauzula informacyjna RODO (art.7).pdf 450 KB