POMOC PO AKCEPTACJI WNIOSKU VIA-WOMP
PROCEDURA 1.1 – ZWROT ŚRODKÓW FINANSOWYCH
PROCEDURA 1.2 – ROZLICZENIE PO ZAKOŃCZENIU UMOWY
PROCEDURA 1.3 – WYPOWIEDZENIE UMOWY
PROCEDURA 1.4 – OBOWIĄZEK INFORMACYJNY
PYTANIA I ODPOWIEDZI ZWIĄZANE Z PROCEDURAMI
PROCEDURA 1.1 – ZWROT ŚRODKÓW FINANSOWYCH
o wypłatę świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
>>> 1 <<<
Zgodnie z § 3 umowy przedsiębiorca rozlicza się z otrzymanych środków finansowych po zakończeniu trwania wsparcia, jednak mając na uwadze różne faktyczne zdarzenia, które powodują, że przekazane środki stają się nienależne lub umowa zostaje wypowiedziana (wg przyczyn wymienionych w formularzu wypowiedzenia), przedsiębiorca dokonuje zwrotu otrzymanych środków.
>>> 2 <<<
Zwrot następuje po przekazaniu do DWUP informacji na formularzu 1.1 – Zwrot środków na rachunek DWUP (do pobrania XLS) nie później niż tego samego dnia, kiedy przedsiębiorca realizuje przelew.
>>> 3 <<<
Informację tę należy przesłać jako załącznik do maila na adres: statuswomp@dwup.pl w dwóch wersjach - plik excel oraz skan pisma podpisanego przez uprawnioną osobę. Maksymalna wielkość załącznika 1MB.
A tytuł maila: zwrot środków, umowa 02000/CV-19/………, NIP ………
Do pobrania:
FORMULARZ 1.1 – ZWROT ŚRODKÓW NA RACHUNEK DWUP (COVID19)
PROCEDURA 1.1 – ZWROT ŚRODKÓW FINANSOWYCH
>>> 1 <<<
Zgodnie z § 3 umowy przedsiębiorca rozlicza się z otrzymanych środków finansowych po zakończeniu trwania wsparcia w ciągu 30 dni.
>>> 2 <<<
Rozliczenie umowy należy złożyć na formularzu 1.2 – Rozliczenie otrzymanych środków na ochronę miejsc pracy z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (do pobrania XLS) wraz z kopią przelewów dokonanych w ramach zwrotu niewykorzystanych środków.
>>> 3 <<<
Zwrotu niewykorzystanych środków zgodnie z §5 umowy należy dokonać na rachunek, z którego przedsiębiorca otrzymał środki, w czasie realizacji wsparcia. Zwrotu prosimy dokonywać w terminie tożsamym ze złożeniem rozliczenia, a w tytule przelewu prosimy wpisać: rozliczenie umowy 02000/CV-19/…, NIP …
>>> 4 <<<
Dokumenty należy przesłać bezwzględnie w dwóch formach:
• zalecamy przez ePUAP (informacja), ewentualnie w wersji papierowej na adres:
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy
al. Armii Krajowej 54
50-541 Wrocław
• oraz elektronicznej jako załącznik (pdf) do maila (maks. 1MB) na adres:
tarcza-rozliczenie@dwup.pl
w tytule podając: rozliczenie umowy 02000/CV-19/………, NIP ………
WSKAZÓWKI DLA PRACODAWCY DOTYCZĄCE PROCESU ROZLICZENIA
Przed wypełnieniem formularza rozliczeniowego 1.2 Wnioskodawca powinien zaktualizować wykazy pracowników (plik excel obowiązujący na dzień składania rozliczenia) osobno za każdy miesiąc (transzę) w zakresie rzeczywistego wydatkowania dofinansowania.
Zgromadzenie takich danych (plik excel będący załącznikiem do wniosku oraz takie aktualizacje w ilości odpowiadającej liczbie miesięcy wsparcia), pozwoli udokumentować prawidłowość rozliczenia, podczas procesu rozliczania i kontroli.
Aby zaktualizować dane należy zmienić w pliku excel następujące pola:
- liczba miesięcy - proszę wpisać 1,
- w przypadku obniżonego wymiaru czasu pracy należy wprowadzić rzeczywiste dane w kolumnie I - „wynagrodzenie brutto" (…) i kolumnie J – „czy pracownik objęty zwolnieniem ze składek ZUS",
- w przypadku przestoju ekonomicznego należy wprowadzić rzeczywiste dane w kolumnie H - „obniżona wysokość wynagrodzenia brutto" i kolumnie I - „czy pracownik objęty zwolnieniem ze składek ZUS".
Wnioskodawca może zostać zobowiązany do przedłożenia w ciągu 14 dni zaktualizowanych wykazów pracowników (pliki excel), a także list płac, świadectw pracy, wypowiedzeń umów o pracę, deklaracji ZUS, wyciągów bankowych i innych dokumentów potwierdzających prawidłowość wykorzystania środków oraz zatrudnienia pracowników, za których otrzymał dofinansowanie.
UWAGA!
Wnioskodawca nie przesyła tych dokumentów
bez wyraźnego wezwania ze strony DWUP
Do pobrania:
FORMULARZ 1.2 – ROZLICZENIE OTRZYMANYCH ŚRODKÓW NA OCHRONĘ MIEJSC PRACY Z FGŚP
PROCEDURA 1.2 – ROZLICZENIE PO ZAKOŃCZENIU UMOWY
>>> 1 <<<
Zdarzenia powodujące rozwiązanie umowy – rezygnacja ze wsparcia na dotychczasowych zasadach:
- rezygnacja z finansowania składek ZUS ze środków FGŚP;
- rezygnacja w całości z jednego z narzędzi wsparcia np. przestoju ekonomicznego (gdy wniosek dotyczył obu form);
- zmiana narzędzia wsparcia z przestoju ekonomicznego na obniżenie wymiaru czasu pracy lub odwrotnie;
- skrócenie okresu wsparcia o 1 lub 2 miesiące.
>>> 2 <<<
Wypowiedzenie umowy przedsiębiorca składa na formularzu 1.3 – Wypowiedzenie umowy (do pobrania DOC) bezwzględnie w dwóch formach:
• zalecamy przez ePUAP (informacja), ewentualnie w wersji papierowej na adres:
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy
al. Armii Krajowej 54
50-541 Wrocław
• oraz elektronicznej jako załącznik (pdf) do maila (maks. 1MB) na adres:
statuswomp@dwup.pl
w tytule podając: wypowiedzenie umowy 02000/CV-19/………, NIP ………
>>> 3 <<<
Jeżeli wypowiedzenie umowy wiąże się ze zwrotem środków, prosimy zastosować procedurę 1.1 – Zwrot środków finansowych o wypłatę świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (przejdź do procedury).
>>> 4 <<<
UWAGA!
- jeżeli w następstwie wypowiedzenia umowy, Wnioskodawca złoży kolejny wniosek o dofinansowanie, to wypłata I transzy środków na podstawie nowego wniosku będzie możliwa do wypłaty dopiero po doręczeniu do DWUP oryginału wypowiedzenia poprzedniej umowy. Nie wstrzymuje to natomiast weryfikacji nowego wniosku.
- jeśli złożenie wypowiedzenia zbiegło się z wypłatą kolejnej transzy, to otrzymane środki należy zwrócić niezwłocznie.
Do pobrania:
FORMULARZ 1.3 – WYPOWIEDZENIE UMOWY
PROCEDURA 1.3 – WYPOWIEDZENIE UMOWY
>>> 1 <<<
Wnioskodawca ma obowiązek poinformować DWUP o każdej zmianie okoliczności mających wpływ na wysokość świadczenia. Termin w jakim należy zawiadomić DWUP to 7 dni od wystąpienia zdarzenia.
>>> 2 <<<
Rodzaj zdarzeń podlegających zgłoszeniu:
- zmiana treści zawartego porozumienia (art. 15g ust. 11 ustawy Covid-19), w okresie pobierania świadczeń. Jeżeli zmiany w porozumieniu dotyczą zmiany lub rezygnacji z narzędzi wsparcia należy zapoznać się z procedurą 1.3 – Wypowiedzenie umowy (przejdź do procedury),
- naruszenie postanowień zawartej umowy o przyznanie świadczeń poprzez wypowiedzenie umowy o pracę pracownikowi, na którego pracodawca otrzymał dofinansowanie,
- rozwiązanie stosunku pracy z pracownikiem z przyczyn niezależnych od pracodawcy (np. rozwiązanie umowy przez pracownika albo za porozumieniem stron, w związku z czym pracodawcy nie będzie przysługiwało dofinansowanie do wynagrodzenia tego pracownika),
- okresy pobierania świadczeń, w związku z którymi pracodawca nie ponosi kosztów np. zasiłek chorobowy, zasiłek opiekuńczy, świadczenie rehabilitacyjne, urlop bezpłatny.
>>> 3 <<<
Pozostałe zdarzenia – np. czasowe świadczenie pracy przez pracownika objętego przestojem ekonomicznym lub przebywania na zwolnieniu lekarskim finansowanym ze środków pracodawcy, pracodawca jest jedynie zobowiązany do rozliczenia się z DWUP po okresie wsparcia – procedura 1.2 – Rozliczenie po zakończeniu umowy (przejdź do procedury).
>>> 4 <<<
Informacje wymienione w pkt. 2 należy zawrzeć w formularzu 1.4 – Obowiązek informacyjny (do pobrania DOC):
- Wypełniony i podpisany formularz należy zeskanować i dodać jako załącznik do dokumentu - ,,pismo w sprawie VIA-PS".
Nazwa pliku załącznika: obowiązek informacyjny, umowa 02000/CV-19/.........
(maksymalna wielkość 1 MB) - Jak to zrobić? Po zalogowaniu na PRACA.GOV.PL należy wybrać złożony wniosek, a następnie wybrać ,,pismo w sprawie VIA-PS" i załączyć formularz 1.4.
Jeżeli ze zgłoszeniem wiąże się zwrot środków, prosimy skorzystać z procedury 1.1 – Zwrot środków finansowych o wypłatę świadczeń ze środkow Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (przejdź do procedury).
Do pobrania:
FORMULARZ 1.4 – OBOWIĄZEK INFORMACYJNY
PROCEDURA 1.4 – OBOWIĄZEK INFORMACYJNY