PROCEDURA 1.2 - ROZLICZENIE PO ZAKOŃCZENIU UMOWY

Print Drukuj
PROCEDURA 1.2 – ROZLICZENIE PO ZAKOŃCZENIU UMOWY
o wypłatę świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
(art. 15 g ustawy *)
Uwaga!
Od 24 czerwca 2020 r. nowelizacją ustawy z dnia 02 marca 2020 roku o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (…) (Dz. U. poz. 374 ze zm.) dookreślono procedurę rozliczania umów o wypłatę świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy ze środków FGŚP na dofinansowanie wynagrodzenia pracowników objętych przestojem ekonomicznym albo obniżonym wymiarem czasu pracy w następstwie wystąpienia COVID-19.

W związku z tym:
- Beneficjenci, którzy już złożyli rozliczenie według wewnętrznej procedury DWUP (procedura 1.2) proszeni są o ponowne przesłanie dokumentacji (formularz rozliczenia środków i załączniki) zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami poprzez portal praca.gov.pl (dotyczy wniosków
o dofinansowanie złożonych elektronicznie)


- Beneficjenci, którzy wnioski o dofinansowanie składali w formie papierowej powinni postępować zgodnie z nową procedurą, a wszystkie dokumenty przesłać na adres:
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy
al. Armii Krajowej 54,
50-541 Wrocław
z dopiskiem: „Rozliczenie umowy – Tarcza antykryzysowa".
Liczy się data nadania pisma.
Jednocześnie informujemy, że termin na złożenie rozliczenia jest zachowany na podstawie daty nadania poprzedniego, nieaktualnego już formularza rozliczenia.
 
>>> 1 <<<
Zgodnie z § 3 umowy przedsiębiorca rozlicza się z otrzymanych środków finansowych po zakończeniu trwania wsparcia w ciągu 30 dni - od ostatniego dnia, na który jest przyznane dofinansowanie.
>>> 2 <<<
Zgodnie z art. 15 ust. 17b ustawy* wojewódzkie urzędy pracy rozliczają przekazane świadczenia dwuetapowo, w formie:
  • wstępnej weryfikacji rozliczenia otrzymanych środków na rzecz ochrony miejsc pracy z FGŚP
    i dokumentacji potwierdzającej wykorzystanie przekazanej pomocy zgodnie
    z przeznaczeniem, polegającej w szczególności na analizie jej kompletności, prawidłowości złożonych przez podmioty oświadczeń oraz weryfikacji kwot przekazanych i faktycznie wykorzystanych środków, której dyrektor WUP dokonuje w terminie 60 dni od dnia upływu terminu do złożenia rozliczenia i dokumentacji potwierdzającej dane zawarte w rozliczeniu,
  • końcowej weryfikacji pełnej dokumentacji, potwierdzającej wykorzystanie przekazanej pomocy zgodnie z przeznaczeniem i ostatecznego zatwierdzenia przekazanego rozliczenia otrzymanych środków na rzecz ochrony miejsc pracy z FGŚP, która może zostać dokonana
    w okresie 3 lat od dnia upływu terminu do złożenia rozliczenia i dokumentacji potwierdzającej dane zawarte w rozliczeniu.
>>> 3 <<<
Podstawowym dokumentem do rozliczenia jest formularz pn. „Rozliczenie otrzymanych środków na ochronę miejsc pracy z FGŚP".
Formularz ten zawiera tabelę z rzeczywistym dofinansowaniem na poszczególne tytuły i miesiące. Ponadto formularz zawiera szereg oświadczeń składanych przez rozliczającego pomoc.
Formularz rozliczeniowy dostępny jest w formie elektronicznej i jest składany poprzez www.portal praca.gov.pl (Najbardziej aktualny formularz oraz instrukcja do rozliczenia – do pobrania na dole strony: http://psz.praca.gov.pl/dla-pracodawcow-i-przedsiebiorcow/tarcza/15g-rozliczenie).


Do formularza rozliczeniowego należy dołączyć następujące dokumenty:
  • wykaz pracowników sporządzony na dzień złożenia wniosku, w oparciu o który podmiot złożył wniosek (dotyczy wniosków po 25.05.2020, do których nie było wymagane przedstawienie wykazu pracowników)
  • wykaz pracowników w formie rozliczenia otrzymanej pomocy (wzór dostępny na stronie PSZ wraz z instrukcją do przygotowania wykazu),
  • wyciąg bankowy obejmujący przelewy wynagrodzeń pracowników, bądź inny równoważny zbiorczy dokument potwierdzający wypłaty wynagrodzeń na poszczególnych pracowników za każdy miesiąc otrzymanego wsparcia,
  • zbiorcze potwierdzenie dokonania przelewu z tytułu składek ZUS za każdy miesiąc otrzymywania pomocy,
  • zbiorcze potwierdzenie dokonania przelewu z tytułu zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych za każdy miesiąc otrzymywania pomocy.
Przed przystąpieniem do rozliczenia konieczne jest wyliczenie kwot faktycznie wykorzystanych środków na pomoc na poszczególnych pracowników, do czego służy pliki excel pn. „15g kalkulator".  (do pobrania na samym dole strony: http://psz.praca.gov.pl/dla-pracodawcow-i-przedsiebiorcow/tarcza/15g-rozliczenie)
Plik ten umożliwia rozliczenie pomocy w zakresie przestoju ekonomicznego lub obniżonego wymiaru czasu pracy, bądź obydwu pomocy jednocześnie.

Ważne: w formularzu rozliczeniowym należy podać numer umowy, który jest tożsamy z numerem wniosku.
Każda z zawartych umów podlega odrębnemu rozliczeniu. Za okres rozliczeniowy uważa się 30 dni (jedna transza).
(Przykłady)
Jeżeli umowa była podpisana na okres 10 kwietnia – 10 lipca to należy rozliczyć (4) okresy 10.04. – 30.04.; 01.05. – 31.05.; 01.06. – 30.06. oraz 01.07 – 10.07.
Gdy umowa była podpisana na 3 miesiące maj, czerwiec i lipiec (od 1.05 do 31.07) to należy rozliczyć (3) okresy 01.05. – 31.05.; 01.06. – 30.06. oraz 01.07 – 31.07.
Uwaga:
  • Podmiot składając rozliczenie, ponosi odpowiedzialność za prawidłowe przeliczenie otrzymanego dofinansowania do wynagrodzeń pracowników.
  • Wynagrodzenie powinno być obliczone zgodnie z przepisami prawa powszechnie obowiązującego.
  • Środki FGŚP są dopłatą do kwoty wynagrodzenia ustalonego we wniosku, tak więc podmiot rozlicza się do wysokości przyznanego dofinansowania z tytułu przestoju ekonomicznego, bądź z tytułu obniżonego wymiaru czasu pracy na pracowników ujętych w wykazie sporządzonym na dzień złożenia wniosku.
  • Niewykorzystanych środków z dofinansowania jednego pracownika nie można przeznaczyć na dofinansowanie innego pracownika, gdyż pomoc przyznana została na pracownika w ramach ochrony miejsca pracy.
wykaz składników wynagrodzenia podlegających dofinansowaniu/rozliczeniu" – wytyczne MRPiPS"

>>> 4 <<<
Zwrotu niewykorzystanych środków zgodnie z §5 umowy należy dokonać na rachunek, z którego przedsiębiorca otrzymał środki, w czasie realizacji wsparcia. Zwrotu prosimy dokonywać w terminie tożsamym ze złożeniem rozliczenia, a w tytule przelewu prosimy wpisać: rozliczenie umowy 02000/CV-19/…, NIP …
 
Do pobrania:
Najbardziej aktualny formularz oraz prosta instrukcja do rozliczenia – do pobrania na samym dole strony: http://psz.praca.gov.pl/dla-pracodawcow-i-przedsiebiorcow/tarcza/15g-rozliczenie
 
W przypadku dodatkowych pytań zapraszamy do kontaktu:
tel. 71 39 74 110 lub 71 39 74 111,
tel. 71 39 74 114 lub 71 39 74 298,
e-mail: tarcza@dwup.pl   



*- ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374, z późn. zm.)