„Zbudowanie systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie w tym uczenia się dorosłych, w Województwie Dolnośląskim"
Nr umowy o dofinansowanie: KPO/22/LLL/U/0009 z dnia: 29.11.2023 r.
Okres realizacji: od 1 stycznia 2023 r. do 31 sierpnia 2026 r.
Źródło finansowania: Program: Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności
Działanie: A3.1.1. Wsparcie rozwoju nowoczesnego kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie
Przedsięwzięcie: Zbudowanie systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych
Fundusz: Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności
Środki finansowe:
wartość projektu 21 500 000,00 PLN
dofinansowanie z UE 21 500 000,00 PLN
Wartość zadań realizowanych przez DWUP: 2 901 000,00 PLN
Opis projektu:
Projekt realizowany jest w Partnerstwie trzech podmiotów i dwóch jednostek organizacyjnych Województwa Dolnośląskiego:
• Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego/Departament Spraw Społecznych i Rynku Pracy – Lider Projektu
• Jednostki organizacyjne Województwa Dolnośląskiego:
o Dolnośląski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli
o Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy
• Agencja Rozwoju Regionalnego ARLEGo Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy
• Politechnika Wrocławska
Celem głównym projektu jest budowa systemu koordynacji działań w województwie dolnośląskim, zorientowanych na wsparcie uczenia się przez całe życie, w tym kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się dorosłych. Przyczyni się to do wzmocnienia dopasowania kształcenia i szkolenia do potrzeb rynku pracy, zmian społecznych zachodzących w regionie oraz upowszechniania uczenia się przez całe życie.
System koordynacji działań w województwie zostanie oparty o powołany przez Zarząd Województwa Dolnośląskiego Wojewódzki Zespół Koordynacji (WZK). W skład WZK wchodzą˛ przedstawiciele kluczowych, na rzecz rozwijania umiejętności w województwie dolnośląskim, podmiotów i instytucji.
Projekt umożliwi wsparcie wdrażania, koordynacji i monitorowania Zintegrowanej Strategii Umiejętności 2030 jako polityki publicznej (ZSU 2030) na poziomie województwa dolnośląskiego, co zostanie osiągnięte przede wszystkim poprzez:
1) wspieranie w województwie realizacji polityki na rzecz rozwijania umiejętności,
2) skoordynowanie w województwie działań różnych podmiotów na rzecz rozwijania umiejętności.
Główne zadania przewidziane do realizacji w projekcie kontekście realizacji celu w podziale na Partnerów:
Dolnośląski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli:
• Funkcjonowanie Wojewódzkiego Zespołu Koordynacji
• Funkcjonowaniu Biura Koordynacji
• Wspieranie uzdolnień w edukacji formalnej i uczeniu się nieformalnym: upowszechnianie modelowych rozwiązań na rzecz rozwoju uczniów uzdolnionych i rozwijania umiejętności podstawowych i przekrojowych w ramach uczenia się nieformalnego.
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy
Rozwój Doradztwa Zawodowego: zbudowanie rozwiązań organizacyjnych na rzecz rozwijania doradztwa zawodowego w regionie.
• Budowa sieci współpracy doradców z różnych branż (oświata, rynek pracy, wolny rynek), w tym: tworzenie nowych sieci doradców zawodowych, rozwijanie istniejących i tworzenie nowych metod i narzędzi wykorzystywanych w doradztwie zawodowym, z uwzględnieniem zróżnicowania potrzeb edukacyjnych osób uczących się oraz osób dorosłych.
• Budowanie kultury korzystania z poradnictwa zawodowego przez całe życie – upowszechnianie wiedzy na temat możliwości korzystania z usług doradczych we wszystkich grupach wiekowych przez wykorzystanie platformy internetowej wspierającej zadania z zakresu doradztwa zawodowego oraz wymiany dobrych praktyk.
ARLEG:
Współpraca pracodawców na rzecz kształcenia i rozwijania umiejętności pracowników na dolnośląskim rynku pracy: wypracowanie innowacyjnych narzędzi i metod współpracy pracodawców na rzecz rozwoju umiejętności pracowników, zgodnie z idea˛ uczenia się˛ przez całe życie oraz kształcenia poza formalnego i uczenia się nieformalnego.
• Analiza efektywności działań podejmowanych na rzecz rozwoju umiejętności pracowników MŚP, wraz z aktualnym badaniem wśród pracodawców nt. stanu i zapotrzebowania na kształcenie w edukacji formalnej i poza edukacja˛ formalną.
• Diagnozowanie potrzeb kompetencyjnych przedsiębiorstw wraz z bieżącym prowadzeniem rejestru jej wyników/danych (anonimowych) w celu analizowania trendów i ew. braków kompetencyjnych.
• Wykorzystanie na poziomie regionalnym rozwiązań systemowych na rzecz rozwoju umiejętności osób dorosłych (pracowników).
• Budowa bazy nauczycieli kształcenia zawodowego w regionie – działania na rzecz koordynacji szkoleń branżowych i zapotrzebowania pracodawców.
• Stworzenie narzędzi wymiany informacji o zapotrzebowaniu na umiejętności pomiędzy przedsiębiorcami i instytucjami edukacyjnymi działającymi w zakresie edukacji nieformalnej i poza formalnej.
• One stop shop – punkt kompleksowej obsługi pracodawcy w obszarze szkoleń/doradztwa/studiów podyplomowych
Politechnika Wrocławska
Rozwijanie idei LLL i STEM na rzecz promocji edukacji w regionie: zbudowanie rozwiązań na rzecz promowania idei uczenia się˛ przez całe życie ze szczególnym uwzględnieniem działań powiązanych z rozwojem umiejętności STEM oraz kreatywnością˛.
• Promocja wykorzystania STEAM w różnych formach edukacji.
• Promocja rozwiązań na rzecz LLL/LWL.
• Utworzenia klastra Akademickich biur Karier (ABK) i rozwój współpracy z otoczeniem społeczno – gospodarczym uczelni.
• Rozwój sieci współpracy szkół wyższych w regionie.