Centrum Poradnictwa Zawodowego to miejsce, gdzie doradcy zawodowi, świadczą bezpłatne usługi w zakresie poradnictwa zawodowego, w tym planowania kariery zawodowej, diagnozy kompetencji oraz kształtowania umiejętności miękkich, a także umiejętności przydatnych w procesie poszukiwania pracy.
W Wojewódzkim Urzędzie Pracy we Wrocławiu funkcjonują cztery Centra Poradnictwa Zawodowego: we Wrocławiu, w Wałbrzychu, w Legnicy i w Jeleniej Górze.
Prowadzą one działalność w zakresie poradnictwa zawodowego oraz informacji zawodowej.
Najstarsze Centrum mieści się we Wrocławiu – istnieje od kwietnia 1997 r. Pozostałe Centra w Jeleniej Górze, Legnicy i Wałbrzychu powstały we wrześniu 1999 r. Centra Poradnictwa Zawodowego realizują swoje zadania na podstawie ustawy z dnia 20 marca 2025 roku o rynku pracy i służbach zatrudnienia (Dz.U. poz. 620).
Centra Poradnictwa Zawodowego są dostępne dla wszystkich, którzy potrzebują wsparcia w poruszaniu się po rynku pracy.
Z bezpłatnych usług porad zawodowych indywidualnych i grupowych mogą korzystać osoby dorosłe planujące karierę zawodową, pragnące zmienić pracę lub przekwalifikować się, bezrobotne i poszukujące pracy.
Doradcy zawodowi w CPZ w ramach poradnictwa pomagają:
- określić kompetencje, zainteresowania i uzdolnienia zawodowe za pomogą nowoczesnych metod dostosowanych do sytuacji klienta (w tym badań testowych),
- dokonać bilansu umiejętności oraz kwalifikacji zawodowych,
- uzyskać informacje o ścieżkach i możliwościach kształcenia i doskonalenia zawodowego,
- poznać metody skutecznego poszukiwania pracy,
- stworzyć dokumenty aplikacyjne – CV i list motywacyjny, a także przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej,
- uzyskać informacje na temat aktualnej sytuacji na rynku pracy, zdobyć informacje o możliwościach pracy w kraju i za granicą,
- dowiedzieć się o innych instytucjach i organizacjach wspierających działania związane z poszukiwaniem pracy lub założeniem własnej firmy,
- stworzyć indywidualny plan rozwoju zawodowego,
- poznać sposoby radzenia sobie w trudnych sytuacjach zawodowych,
- uzyskać informację na temat specyfiki pracy w różnych zawodach.
Centra Poradnictwa Zawodowego upowszechniają zbiory informacji zawodowej poprzez dostęp do komputerów z łączami internetowymi, gdzie klienci mogą przeglądać portale z ofertami pracy. Udostępniają także programy multimedialne pozwalające na zaplanowanie kariery zawodowej. Dzięki cyklicznym aktualizacjom posiadanych rejestrów szkół, instytucji szkoleniowych, klienci Centrum zawsze pozyskują aktualną wiedzę i informacje.
Jedną z form pracy Centrów Poradnictwa Zawodowego są zajęcia poradnictwa grupowego, adresowane do każdego kto chce podjąć lub zmienić pracę. Biorąc udział w zajęciach można nabyć umiejętności niezbędne podczas poszukiwania pracy, takie jak: umiejętność autoprezentacji i komunikacji niewerbalnej, budowanie poczucia własnej wartości czy pokonywania stresu, a także twórczego myślenia pozwalającego przełamywać rutynę, nawyki i schematy w codziennych działaniach. Zajęcia umożliwiają poznanie nowych technik, które zapewniają większą skuteczność podczas poszukiwania pracy. Dają one możliwość lepszego przygotowania się do rozmowy z pracodawcą.
Centra świadczą także usługi dla pracodawców, mające na celu rozwój zawodowy zarówno pracodawców, jak i ich pracowników poprzez udzielanie indywidualnych porad zawodowych wspierających procesy zmierzające do efektywnego wykorzystania potencjału pracowników. Doradcy udzielają pomocy w doborze szkoleń lub profilu studiów podyplomowych, w tym finansowanych ze środków Funduszu Pracy.
Świadczenie usług poradnictwa zawodowego odbywa się również na odległość z wykorzystaniem systemów teleinformatycznych, w tym poczty elektronicznej, komunikatorów internetowych oraz telefonu.
Poradnictwo zawodowe to proces doradzania, w którym doradca zawodowy pomaga klientowi w osiągnięciu lepszego zrozumienia siebie samego w odniesieniu do środowiska pracy, aby umożliwić mu wybór lub zmianę zatrudnienia lub też osiągnięcie właściwego przystosowania zawodowego, czyli dopasowania wymagań środowiska pracy do cech osobowych klienta, jego uzdolnień i umiejętności.
Poradnictwo zawodowe może być realizowane w formie:
- indywidualnego poradnictwa zawodowego i informacji zawodowej
- grupowego poradnictwa zawodowego i informacji zawodowej
- poradnictwa na odległość.
W poradzie indywidualnej, podstawową metodą pracy doradcy zawodowego z indywidualnym klientem jest rozmowa doradcza. Rozmowa pozwala doradcy zawodowemu na uzyskanie niezbędnych informacji o sytuacji klienta, przebiegu jego drogi edukacyjnej i zawodowej, zainteresowaniach i oczekiwaniach związanych z wyborem kierunku kształcenia lub zawodu, zmiany kwalifikacji, zmiany miejsca pracy, podjęcia pracy itp. Rozmowa stanowi punkt wyjścia do wspólnego określenia planu dalszego działania. Celem porady indywidualnej – rozmowy doradczej – jest udzielenie pomocy i wsparcia osobie, która znalazła się w trudnej sytuacji zawodowej, czy to związanej z wyborem zawodu czy też związanej z poszukiwaniem zatrudnienia.
Podczas porad grupowych uczestnicy nabywają umiejętności niezbędne podczas procesu poszukiwania pracy. Uczą się technik autoprezentacji, komunikacji niewerbalnej. Wsparcie specjalisty pomaga w przełamaniu własnych słabości i pokonaniu stresu. Zdobyta w ten sposób wiedza daje możliwość lepszego przygotowania się do rozmowy z pracodawcą.
Informacja zawodowa jest to jedna z form pomocy klientom Centrum Poradnictwa Zawodowego, która ma umożliwić podjęcie trafnej decyzji zawodowej.
Centrum Poradnictwa Zawodowego dysponuje informacjami zawodowymi o:
- zawodach i specjalnościach, w tym o zadaniach, czynnościach zawodowych i wymaganiach psychofizycznych oraz szansach zatrudnienia w poszczególnych zawodach i specjalnościach
- rynku pracy, w tym o pracodawcach i profilach prowadzonej przez nich działalności
- zakresie i formach działania instytucji publicznych i niepublicznych, które mogą być przydatne w rozwiązywaniu problemów zawodowych lub w poszukiwaniu pracy
- szkołach i instytucjach szkoleniowych
- stowarzyszeniach zawodowych i formach ich działania
- metodach i sposobach poszukiwania pracy
- sposobach i metodach rekrutacji oraz prowadzenia rozmów kwalifikacyjnych
- wzorach dokumentów aplikacyjnych
- stronach internetowych, na których znajdują się informacje przydatne w rozwiązywaniu problemów zawodowych lub w poszukiwaniu pracy
- o warunkach świadczenia pracy
- instytucjach i organizacjach, które mogą wspierać indywidualne działania związane z rozwiązywaniem problemów zawodowych, poszukiwaniem pracy lub podejmowaniem działalności gospodarczej
Centrum Kariery Zawodowej dysponuje stanowiskami komputerowymi z dostępem do Internetu, z których każdy klient może skorzystać bezpłatnie.
Doradca zawodowy chętnie pomoże przy poszukiwaniu pracy, stworzeniu własnego konta internetowego oraz przesłaniu dokumentów aplikacyjnych na wybraną ofertę pracy.
Poradnictwo zawodowe jest realizowane zgodnie z zasadami:
- dostępności usług poradnictwa zawodowego dla bezrobotnych i poszukujących pracy oraz dla pracodawców,
- dobrowolności,
- równości bez względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, pochodzenie etniczne, narodowość, orientację seksualną, przekonania polityczne i wyznanie religijne lub przynależność związkową,
- swobody wyboru zawodu i miejsca zatrudnienia;
- bezpłatności,
- poufności i ochrony danych.
*****
Klauzula RODO
W celu spełnienia obowiązków informacyjnych określonych w art. 13 RODO*, Wojewódzki Urząd Pracy we Wrocławiu informuje o zasadach przetwarzania Pani/Pana danych osobowych oraz o przysługujących prawach z tym związanych w związku z realizacją poradnictwa zawodowego.
Informujemy, że:
- Administratorem danych jest Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy we Wrocławiu
ul. Kwiatkowskiego 4, 52-407 Wrocław (http://www.dwup.pl), wroclaw@dwup.pl; tel. 7139 74 100. - Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych, z którym może się Pani / Pan skontaktować poprzez e-mail iod@dwup.pl lub wysyłając korespondencję na adres urzędu:
Wojewódzki Urząd Pracy we Wrocławiu - Inspektor Ochrony Danych
Ul. Eugeniusza Kwiatkowskiego 4
52-407 Wrocław
Z Inspektorem Ochrony Danych można się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych. - Przetwarzanie Państwa danych jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze (art.6 lit.1 c RODO), wynikającego z ustawy z dnia 20 marca 2025 r. (Dz.U. poz. 620) o rynku pracy i służbach zatrudnienia oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji oraz trybu i sposobów prowadzenia usług rynku pracy (Dz.U. poz. 667).
- Pani/Pana dane będą przetwarzane w zależności od świadczonej formy pomocy w celu:
- świadczenia poradnictwa zawodowego w formie porady indywidualnej, informacji zawodowej indywidualnej stacjonarnie i na odległość z wykorzystaniem narzędzi teleinformatycznych,
- świadczenia poradnictwa zawodowego w formie porady indywidualnej – badanie psychologiczne,
- świadczenia poradnictwa zawodowego w formie porady grupowej oraz w formie informacji zawodowej grupowej stacjonarnie i na odległość z wykorzystaniem narzędzi teleinformatycznych
- realizacji działań o charakterze metodyczno-szkoleniowym w zakresie poradnictwa zawodowego dla pracowników wojewódzkiego i powiatowych urzędów pracy
- prowadzenia działań informacyjnych dotyczących rozwoju umiejętności i wsparcia skierowanego do osób od 30 r.ż.
- archiwalnym oraz statystycznym.
- Pani/Pana dane mogą zostać ujawnione i udostępnione: Powiatowym Urzędom Pracy, Ministrowi właściwemu do spraw pracy, Archiwum Państwowemu oraz innym właściwym organom, upoważnionym zgodnie z obowiązującym prawem.
- Dane będą przetwarzane przez okres wymagany przepisami prawa, do momentu wygaśnięcia obowiązku ich przechowywania i archiwizacji.
- Osobie, której dane osobowe są przetwarzane przysługuje:
- prawo dostępu do swoich danych oraz do otrzymania ich kopii,
- prawo do sprostowania swoich danych,
- prawo do usunięcia swoich danych - jeśli nie zaistniały okoliczności, o których mowa w art. 17 ust. 3 RODO,
- prawo do żądania od Administratora ograniczenia przetwarzania swoich danych.
- Pani/Pana osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.
- Osobie, której dane osobowe są przetwarzane, przysługuje prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, w sytuacji gdy uzna, iż przetwarzanie jej danych osobowych narusza przepisy RODO lub inne krajowe przepisy regulujące kwestię ochrony danych osobowych, obowiązujące w Polsce.
Biuro Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO)
ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa
telefon: 22 860 70 86
*- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) – Dz. Urz. UE. L 119 z 4 maja 2016 r., s.1-88.