Uwaga pracodawco
- Przepis wszedł w życie z dniem 05.10.2024 zatem od tego dnia możliwe jest udzielenie urlopu przewidzianego do refundacji;
- Urlopu można udzielić pracownikowi w okresie 05.10.2024 do 30.06.2025 – maksymalnie do 20 dni;
- Najpierw należy wypłacić wynagrodzenie, o którym mowa w art. 7a ustawy powodziowej, następnie opłacić składki do ZUS i zaliczkę na podatek dochodowy PIT, a dopiero później złożyć przedmiotowy wniosek;
- Refundacja nie obejmuje składki na Fundusz Pracy (FP) i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (FGŚP);
- Jeżeli skorzystałeś z odroczenia płatności składek ZUS i zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych – pamiętaj, że refundacji podlegają tylko kwoty rzeczywiście poniesionych kosztów, czyli netto;
- Refundacja dotyczy pracowników poszkodowanych, co wg definicji zawartej w art. 2 ustawy* oznacza osobę fizyczną (…), która na skutek powodzi doznała szkód majątkowych lub utraciła, chociażby czasowo, możliwość korzystania z posiadanej nieruchomości lub lokalu. Weryfikacja tego warunku spoczywa na pracodawcy;
- Zgodnie z art. 4 ustawy * świadczenie to stanowi pomoc publiczną inną niż pomoc w rolnictwie lub rybołówstwie, pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, w związku z tym podlega rygorom tego rodzaju pomocy.
- Wnioski należy przekazywać elektronicznie poprzez platformę praca.gov.pl
Kwota refundacji - maksymalna kwota refundacji za 1 pracownika (20 dni) wraz ze składkami należnymi po stronie pracodawcy, wynosi:
- za październik – grudzień 2024r. - 8161,62 zł.
PROCEDOWANIE - w celu otrzymania refundacji do Dolnośląskiego Wojewódzkiego Urzędu Pracy należy złożyć :
- Wniosek wraz z wykazem pracowników proszę wypełnić elektronicznie przez portal praca.gov.pl;
- Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc inną niż pomoc w rolnictwie lub rybołówstwie, pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (druk do pobrania) – przed wypełnieniem formularza koniecznie zapoznaj się z instrukcją wypełniania na końcu formularza;
- Zapoznaj się z klauzulą informacyjną dotyczącą przetwarzania danych osobowych
- Po otrzymaniu środków PAMIĘTAJ o zgłoszeniu tego faktu właściwemu wojewodzie (zgodnie z art. 4 ust 4 ustawy).
Podstawa prawna*:
- Ustawa z dnia 16 września 2011r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi (tj. Dz.U 2024.654 ze zm.);
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20112341385/U/D20111385Lj.pdf - Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 października 2024 roku w sprawie wzoru wniosku o zwrot, ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, kosztów poniesionych przez pracodawcę na wynagrodzenia oraz składki na ubezpieczenia społeczne pracowników zwolnionych od pracy w celu usuwania skutków powodzi oraz wzoru wykazu pracowników, których wynagrodzenia będą podlegały zwrotowi (Dz.U. 2024.1581)
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20240001581 - Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 października 2024r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wykazu gmin, w których są stosowane szczególne rozwiązania związane z usuwaniem skutków powodzi z września 2024 r., oraz rozwiązań stosowanych na ich terenie (Dz.U. 2024.1529) oraz rozporządzenie zmieniające z dnia 28 listopada 2024r.(…) (Dz.U. 2024.1760)
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20240001529/O/D20241529.pdf
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20240001760 - Ustawa z dnia 30 kwietnia 2024 roku o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (tj. Dz.U. 2023.702)
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20041231291/U/D20041291Lj.pdf - Rozporządzenie Komisji UE nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 roku uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32014R0651
oraz
Rozporządzenie Komisji UE 2020/972 z dnia 02 lipca 2020 roku zmieniające (…) w odniesieniu do jego przedłużenia i odpowiednich zastosowań
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/pl/TXT/?uri=CELEX%3A32020R0972 - Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc inną niż pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. Nr 53, poz.312 ze zm.)
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20100530312/O/D20100312.pdf
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20102541704/O/D20101704.pdf
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20160000238/O/D20160238.pdf
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20200001338/O/D20201338.pdf
Informacji udziela:
Wydział Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych,
tel.: 71 72 63 688, 71 72 63 689
adres e-mail: fgsp@dwup.pl