Pomoc dla pracodawców, którzy ucierpieli w powodzi - REFUNDACJA wynagrodzenia ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowników za zwolnienie z pracy do 20 dni

Print Drukuj
REFUNDACJA wynagrodzenia ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń pracowniczych (art. 7a ustawy powodziowej*) za pracownika, któremu udzielono zwolnienia od pracy w wymiarze do 20 dni w celu usuwania skutków powodzi w odniesieniu do jej mienia lub mienia osób spokrewnionych lub wspólnie zamieszkujących i gospodarujących.
 
Uwaga pracodawco
  • Przepis wszedł w życie z dniem  05.10.2024 zatem od tego dnia możliwe  jest udzielenie  urlopu przewidzianego do  refundacji;
  • Urlopu można udzielić pracownikowi w okresie 05.10.2024 do 30.06.2025 – maksymalnie do 20 dni;
  • Najpierw należy wypłacić wynagrodzenie, o którym mowa w art. 7a ustawy powodziowej, następnie opłacić składki do ZUS i zaliczkę na podatek dochodowy PIT,  a dopiero później złożyć przedmiotowy wniosek;
  • Refundacja nie obejmuje składki na Fundusz Pracy (FP) i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (FGŚP);
  • Jeżeli skorzystałeś z odroczenia płatności składek ZUS i zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych  – pamiętaj, że refundacji podlegają tylko kwoty rzeczywiście poniesionych kosztów, czyli netto;
  • Refundacja dotyczy pracowników poszkodowanych, co wg definicji zawartej w art. 2 ustawy* oznacza osobę fizyczną (…), która na skutek powodzi doznała szkód majątkowych lub utraciła, chociażby czasowo, możliwość korzystania z posiadanej nieruchomości lub lokalu. Weryfikacja tego warunku spoczywa na pracodawcy;
  • Zgodnie z art. 4 ustawy * świadczenie to  stanowi pomoc publiczną inną niż pomoc w rolnictwie lub rybołówstwie, pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, w związku z tym podlega rygorom tego rodzaju pomocy.  
  • Wnioski należy przekazywać elektronicznie poprzez platformę praca.gov.pl
 
Kwota refundacji  -  maksymalna kwota refundacji za 1 pracownika (20 dni) wraz ze składkami należnymi po stronie pracodawcy, wynosi:
  •  za październik – grudzień 2024r.  -  8161,62 zł.

PROCEDOWANIE  - w celu otrzymania  refundacji do Dolnośląskiego Wojewódzkiego Urzędu Pracy należy złożyć :
  • Wniosek wraz z wykazem pracowników  proszę wypełnić elektronicznie przez  portal praca.gov.pl;
  • Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc inną niż pomoc w rolnictwie lub rybołówstwie, pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (druk do pobrania) – przed wypełnieniem formularza koniecznie zapoznaj się z instrukcją wypełniania na końcu formularza;
  • Zapoznaj się z klauzulą informacyjną dotyczącą przetwarzania danych osobowych
  • Po otrzymaniu środków PAMIĘTAJ o zgłoszeniu tego faktu właściwemu wojewodzie (zgodnie z art. 4 ust 4 ustawy).
 

 
Podstawa prawna*:
 
Informacji udziela:
Wydział  Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych,
tel.: 71 72 63 688, 71 72 63 689
adres e-mail: fgsp@dwup.pl
 
 

Załączniki

Informacje o publikacji dokumentu